Elektrisch of toch maar diesel?
Elektrisch of toch maar diesel?
Elektrische machines zijn in opkomst:
Heftrucks, stapelaars, (schaar, knik, telescoop, auto)hoogwerkers, Gators – steeds meer van deze machines zijn nu verkrijgbaar in elektrische uitvoeringen. Dit komt tegemoet aan de groeiende vraag van onze klanten. Maar kunnen machines op fossiele brandstoffen altijd en overal probleemloos worden vervangen door elektrische varianten? Wij geven de nodige uitleg.
De toename van elektrische Machines
De afgelopen jaren is de opkomst van elektrische machines sterk toegenomen. Net zoals bij auto’s, legt de overheid steeds strengere emissienormen op voor machines. Nieuwe dieselheftrucks moeten nu voldoen aan de Euro 5-norm, wat betekent dat ze een roetfilter en regeneratiesysteem moeten hebben. Hierdoor wordt het prijsverschil met de duurdere elektrische machines met tractiebatterijen vrijwel verwaarloosbaar.
Ideaal voor Binnengebruik
De duurzaamheid van elektrische machines draagt zeker bij aan hun populariteit, maar er zijn nog meer voordelen: elektrische machines zijn bijna fluisterstil, hebben geen uitstoot en zijn standaard uitgerust met volle superelastische banden die geen zwarte strepen achterlaten. Vooral in nieuwe magazijnen is dat een groot pluspunt. Dieselheftrucks daarentegen hebben vaak zwarte volrubberbanden die roetdeeltjes bevatten en sporen op de vloer achterlaten.
Voor binnengebruik hebben elektrische heftrucks dus duidelijk de voorkeur. Voor buitengebruik ligt dit echter anders: ze kunnen wel wat motregen aan, maar langdurige blootstelling aan hevige regen of vrieskou is niet ideaal. Daarom moeten ze ’s nachts binnen staan. Gelukkig worden de technieken voor inpakken en isoleren steeds beter, waardoor machines op fossiele brandstoffen op termijn wellicht ook buiten steeds minder nodig zullen zijn.
Onderhoudsvriendelijkheid van elektrische Machines
Elektrische machines zijn duidelijk onderhoudsvriendelijker. Je hoeft eigenlijk alleen dagelijks te controleren of het gedemineraliseerde water in de tractiebatterij moet worden bijgevuld, zodat de loodplaten altijd volledig ondergedompeld zijn. Bij het laden daalt het waterpeil door de warmteproductie, dus als je dit niet bijhoudt, gaat de batterijcapaciteit verloren. Machines met lithium-ion batterijen (Li-on) vereisen zelfs geen onderhoud. Dieselmachines daarentegen hebben regelmatig onderhoud nodig.
Accuduur en Veiligheid
Elektrische machines moeten altijd goed opgeladen zijn. Bij tractiebatterijen duurt dit ongeveer 12 uur, waarna je weer een volle dag kunt werken. Intensief gebruik betekent echter dat de batterij na ongeveer 7 jaar vervangen moet worden. Een aandachtspunt bij het laden is de productie van knalgas, een explosief mengsel van zuurstof en waterstof, wat goede ventilatie vereist.
Li-on Batterijen voor Sporadisch Werk
Li-on batterijen hebben doorgaans een kleinere autonomie (4 à 5 uur), maar kunnen snel worden bijgeladen: een uur laden geeft 30% extra capaciteit. Ze gaan bovendien tot vijf keer langer mee dan tractiebatterijen. Hierdoor winnen elektrische machines met Li-on batterijen snel aan populariteit. Voor klanten die hun heftruck hooguit 4 uur per dag gebruiken, is een heftruck met Li-on batterij een goede keuze. Voor langdurig gebruik is een tractiebatterij nog steeds beter vanwege het prijsverschil. Maar er zijn nu voor elke klant geschikte elektrische machines.
Flexibiliteit en Hybride Opties
Op locaties zonder elektrisch laadstation zijn propaanflessen een flexibele oplossing. Voor ruwe, oneffen terreinen zijn ruwterrein heftrucks, die meestal op fossiele brandstoffen rijden, nog steeds nodig. Uiteindelijk hangt de keuze af van de persoonlijke voorkeur van de klant. Een recente ontwikkeling zijn hybride machines die op zowel diesel als elektriciteit werken, en vooral bij kortetermijnverhuur erg populair zijn. Zo past de markt zich continu aan de veranderende behoeften van gebruikers aan.
Meer Informatie
Wil je meer weten over de keuze tussen elektrische en machines op fossiele brandstoffen? Neem dan contact met ons op. Wij staan altijd voor je klaar met advies op maat.
No comments