← Terug

Emissienormen: zo zit het (deel 2)

Naar aanleiding van onze eerste blogpost over emissienormen, kregen we vanuit verschillende hoeken vragen over emissie. Hierdoor volgt nu nog een tweede deel over dit onderwerp. 

 

Vermogensklasse t.o.v. Stage normering:

 

Een emissienorm is gekoppeld aan de vermogensklasse van een dieselmotor. Hoe aan de norm voldaan wordt, is aan de motorenfabrikant, dus niet aan de machine fabrikant. In het overzicht staan de vermogensklasse en de normeringen van de machines die we bij mateco in de verhuurvloot hebben. Er wordt wel eens de vraag gesteld of bijvoorbeeld ook een 2,5 ton’s heftruck een filtersysteem heeft. Een heftruck van dit formaat heeft een motor die in de vermogensklasse 19kW – 37kW valt, waardoor deze tot op heden nog steeds een Stage 3A motor heeft. In het overzicht is te zien dat nieuwe machines in deze vermogensklasse vanaf Juli 2020 voorzien moeten zijn van een Stage 5 motor. Met welke voorzieningen deze motor zal worden uitgevoerd is weer aan de motoren fabrikant.

Welke systemen zijn er?

Buiten de diverse mechanische verbeteringen die zijn aangebracht op een dieselmotor in de afgelopen jaren, zijn er ook nog systemen in de motor die uitlaatgassen nabehandelen. 
DOC oftewel een diesel oxidatie katalysator 
DPF oftewel een diesel partikel filter (roetfilter)
SCR oftewel een selectieve katalytische reductie

Maar hoe kun je die herkennen?

DOC: De DOC ziet eruit als een uitlaatdemper en is gemaakt van roestvrij staal, er kunnen draden aanzitten waarmee temperaturen gemeten worden (dit is niet bij alle DOC’s)

DPF: De DPF is ook gemaakt van roestvrij staal en heeft ook draden om temperaturen te meten, echter heeft de DPF ook drukopnemers waarvan de leidingen/slangen naar een (zwart) kastje gaan wat de gegevens verwerkt.

SCR: Kom je de blauwe dop tegen op een machine (meestal in de buurt van de brandstof vuldop), dan zit er een SCR op de machine gemonteerd. Dit systeem werkt met een toevoeging van AdBlue. Dit is een mengsel van gedistilleerd water met ureum (ammoniak), die er in principe voor zorgt dat de schadelijke stoffen in de uitstoor worden afgebroken tot water en N2 (stikstof). Daarnaast is AdBlue biologisch afbreekbaar. 

De bovengenoemde systemen kunnen in verschillende combinaties zijn opgebouwd, zoals: 

DOC 
DOC – DPF
DOC – SCR 
DOC – SCR – DPF (deze configuratie is gemonteerd op de grotere motoren, nog niet in heftrucks en hoogwerkers)

 

Wat doen de systemen?

 

In onderstaande afbeeldingen wordt visueel gemaakt hoe de verschillende systemen werken. 

Hoe bereken je de uitstoot?

Aan de hand van het motor vermogen en de Stage norm, kan je globaal een maximale uitstoot per uur van de diverse stoffen berekenen. Dit zal echter in de praktijk een stuk lager zijn dan wat een berekening aangeeft. Dit komt doordat een motor in bijv. een hoogwerker, nooit een uur lang op vol vermogen met volle belasting zal draaien. De CO2 uitstoot is ook te berekenen aan de hand van het brandstof verbruik. Dit geeft echter ook weer een vertekend beeld, om dezelfde reden als hier boven beschreven staat. Wel kan je met zekerheid eenvoudig de berekening maken met het daadwerkelijke brandstof verbruik (achteraf dus). 

Als men namelijk weet hoeveel liter brandstof er verbruikt is, kan je op de volgende manier de CO2 uitstoot makkelijk berekenen. Het is een vast gegeven dat er bij het verbranden van 1 liter diesel 2640 gram CO2 aan uitstoot is. Vermenigvuldig dus het aantal verbruikte liters diesel met 2640 gr/L. Daaruit heb je de totale uitstoot van 1 of een aantal machines.
 

Lees hier Deel 1 

Reacties

Geen opmerkingen

Reactie plaatsen

* Deze velden zijn verplicht